- Štítky blogu
Přihlašte se k odběru newsletteru a získejte od nás
Odkaz ke stažení Centromalovánek najdete v potvrzovacím emailu.
Metoda rozvoje absolutního hudebního sluchu?!?
Vladimír Viktorovič Kirjušin se narodil v roce 1940 a od dětství se věnoval hudbě. V roce 1958 zahájil studia na Ruské akademii hudby Gněsinových v Moskvě a jeho disertační práce měla název "Ladofunkční vývoj hudebního sluchu u dětí mladšího školního věku". Tomuto tématu se pak věnoval celou svou kariéru a postupně vypracoval jedinečnou metodu rozvoje osobnosti dítěte propojením pravé a levé mozkové hemisféry pomocí hudby a speciální metodiky výuky hudební nauky. Jak sám říkal, jeho metoda umožňuje osvojení hudebního jazyka, díky kterému je možné proniknout do vícerozměrného intelektu člověka.
V.V. Kirjušin opakovaně upozorňoval na úpadek vzdělávacího systému a především na jeho omezování se na holé vědomosti, čímž je rozvíjena pouze část vícerozměrného intelektu dítěte a postupně se vytrácí vedení k obrazotvornosti, tvořivosti, rytmickému cítění a genetické paměti předků. Podle něj by hudba měla být základem výchovy dítěte a svojí metodu se snažil prosadit do školních osnov vzdělávacího systému tehdejšího Sovětského svazu.
Přestože měl se svými žáky výborné výsledky a na jeho lekce posílali své děti i významní představitelé sovětského režimu, svojí metodiku výuky se mu prosadit nepodařilo. V jednom z dochovaných rozhovorů uvádí, že mu bylo naznačeno, že národ a strana nepotřebuje zemi plnou samostatných individualit. Oficiálním důvodem pro zamítnutí jeho metody pak byla "nekompatibilita se sovětským vzdělávacím systémem".
Kirjušin pak dál pracoval na své metodě v "ilegalitě" a po rozpadu Sovětského svazu se v nové naději opět pokoušel zavést svojí metodiku do školních osnov. K jeho překvapení se však setkal s absolutním nezájmem nového režimu. Rozhodl se tedy o popularizaci své metodiky vlastními silami a založil malé nakladatelství Triton, kde vydával audionahrávky a k nim i publikace v kterých popisoval principy výuky své metody. Jeho metoda si mezi pedagogickými pracovníky získávala čím dál tím větší popularitu a jiný akademik Kolgomorov o ní prohlásil:
"BYL NALEZEN MECHANISMUS SPUŠTĚNÍ CELÉHO INTELEKTU ČLOVĚKA"
V té době ale začal být Kirjušin se svou metodou zesměšňován v médiích a následně i obviňován z pedofilie. V roce 2001 byl za podivných okolností zavražděn ve svém bytě a jeho celoživotní materiály zmizeli v propadlišti dějin.
V dnešním Rusku ale naštěstí existují nadšenci, kteří sbírají střípky odkazu Vladimíra Kirjušina a postupně dávají jeho metodiku dohromady.
A v čem tkví podstata jeho práce?
Podle V.V. Kirjušina existuje univerzální (vesmírná) hudba - hudba sfér, planetární frekvence, která se po staletí opakuje v dílech hudebních mistrů po celém světě. Kirjušin sesbíral notové zápisy těchto mistrů od nejstarších záznamů po současnost a analytickou metodou vygeneroval z tisíců hudebních děl postupy-formule, které se v hudbě po staletí opakují. Těchto formulí je 128 a podle Kirjušina rezonují s podstatou člověka.
Kirjušin říkal, že dnešní populární hudba obsahuje maximálně 15 těchto základních formulí, což má výrazný dopad na vnímání člověka. Za každým emočním prožitkem, který hudba navozuje, je biochemická reakce v těle a čím více emočních odstínů je v hudbě obsaženo, tím bohatší směs hormonů je naším biochemickým systémem produkována.
Unikátnost Kirjušinovy metody spočívá v propojení hemisfér během zpívání těchto formulí, protože jsou zapojeny obě strany mozku - oba druhy našeho intelektu. Pravá hemisféra zodpovědná za hudební cit a představivost (zpěv a představování si pozice jednotlivých not na notové osnově) a levá hemisféra zodpovědná za řeč (vyslovování solmizačních slabik) se díky těmto cvičením propojují a opakováním těchto cvičení se mezi neurony obou hemisfér vytváří pomyslný mostík, díky kterému mozek začne pracovat efektivněji a dochází i k výraznému zlepšení paměti.
V rozhovoru pro časopis Glagol v roce 1993 Kirjušin řekl:
"Aby bylo možné aktivovat korové oblasti celého mozku, je nutné aktivovat spojení obou mozkových hemisfér. Každý člověk má v sobě uložené rezervy dané přírodou a tyto rezervy se spojují a začínají rezonovat s reálnou vibrací. Na jedné straně se tak dítě učí hudbě a zároveň (pokud dojde k rezonanci se zvukem) se otvírají energetické kanály a začíná fungovat celý systém člověka."
Hudba má podle Kirjušina dva jazyky-technický (působí na rozum) a emocionálně-obrazový (působí na pocity). Technický jazyk hudby seskupil do již zmiňovaných 128 formulí a pro emociálně-obrazový jazyk vytvořil 62 knih-pohádek ve verších i v próze, bohatě ilustrovaných a se zvukovými nosiči. Tento soubor pojmenoval "Knihovna hudební mytologie".
K odkazu V.V. Kirjušina se na těchto stránkách budeme ještě vracet, protože v jeho přístupu k výchově a učení dětí lze vystopovat i odkaz Jana Amose Komenského.
Jak na intonačně-sluchová cvičení
Na základě 128. vygenerovaných hudebních formulí, sestavil Kirjušin komplex intonačně-sluchových cvičení pro rozvoj absolutního hudebního sluchu, myšlení a paměti. Těchto cvičení je celkem 158 a prvních dvanáct si můžete vyzkoušet na videích níže. Každé cvičení se skládá ze dvou částí. První část je předzpívaná a druhá čistě instrumentální. Solmizační slabiky pro zpěv jsou uvedeny pod notovým zápisem.Není problém, pokud zpočátku nebudeme intonovat přesně (falešné tóny). Důležité je přesně a zřetelně odzpívat solmizační slabiky a postupně zapojit i vizualizaci umístění zpívaných not na notové osnově. Na každé cvičení si nechte pár dní a nepostupujte k dalším lekcím, dokud ho dobře nezvládnete. Každý máme svoje tempo učení a svůj denní rytmus, proto si dopřejte čas na zvládnutí jednotlivých lekcí. Je to běh na dlouhou trať.
Jirka z Vycentrujse.cz